Langs levensgevaarlijke ligbeesten

21 oktober 2017 - Fort Lauderdale, Florida, Verenigde Staten

Omdat onze vlucht pas eind van de middag vertrok vanuit Fort Lauderdale, konden we om de tijd te doden voor het vertrek, kiezen uit twee excursies. De eerste was een wandeling door Fort Lauderdale, gevolgd door een boottochtje door de vele wateren van deze stad. Óf, en dat was ditmaal onze keuze, een uitstapje naar de Everglades van Florida, waarbij we per boot allerlei gevaarlijke krokodillen te zien zouden krijgen.

Even ten noorden van Alligator Alley, de weg die vanuit Fort Lauderdale dwars door Florida recht naar de westkust loopt, ligt  het 'Sawgrass Recreation  Park Everglades'. Voordat we in de bootjes geladen werden, konden we rondlopen tussen de andere daar aanwezige recreatiemogelijkheden. Zo was daar een 'snacktent' met als specialiteit op het menu 'Gator tail bites' ( tender bites of alligator tail, lightly seasoned and grilled, served with 'sawgrass sauce'). We hebben ons maar niet gewaagd aan deze 'snack' van de 'Gator Grill'.

Verder waren er een aantal dieren in gevangenschap te bewonderen en zelfs vast te houden ('Reptile & Wildlife Exhibits'). Je ziet een aantal foto's van Amerikanen die  een jonge caracal (een katachtige) en een jonge krokodil mogen vathouden en/of aaien. De krokodil had dan wel een met ducktape dichtgemaakte bek. Ik heb deze dieren uit principe niet geaaid of vastgehouden, maar ik ben dan ook weer niet zo principieel dat ik geen foto's maak van anderen die dat wél doen.

Tot slot van deze happening een tochtje op een 'airboat', een door een grote propeller aangedreven platte bak, over een stukje van de Everglades (met sawgrass begroeide moerassen). Ons werd van harte aanbevolen onze handen/armen binnenboord te houden, omdat niet alleen het zaaggras vlijmscherpe randen had,  maar ook de aanwezig krokodillen wel een smaakvol hapje lustten. We hebben verscheidene van deze, door de bestuurder van de airboat enthousiast aangewezen levensgevaarlijke beesten, gespot. Veel meer dan lui in het water liggen deden ze overigens niet.

Moe maar voldaan werden we afgeleverd bij de luchthaven, waar we met onze terugreis konden beginnen.