Flitsen en falende frontkabels

10 oktober 2017 - Huatulco, Mexico

Na het prachtige weer van de afgelopen dagen, rond de 30 graden met af en toe een verfrissend windje, ging het vanochtend helemaal mis met het weer. We hadden vannacht al wat onweer gehad en vanochtend  toen we in Huatulco aankwamen zag het er weer redelijk uit.

We konden op ons gemak gaan ontbijten want onze excursie stond om 2 uur ’s middags gepland.

Om 11 uur stond de bemanning voor een oefening op dek 3 aangetreden, toen ze (aldus het verslag van ons “hutpersoneel”) een enorme windvlaag op zich af zagen komen. De vlaag was zo krachtig dat de touwen aan de voorkant van het schip afbraken, de loopplank in het water viel en de voorkant van het schip in 10 seconden 30 meter los was van de kade. Gelukkig bevond zich op dat moment niemand op de loopplank, zodat er geen gewonden zijn gevallen. De achterkant van het schip bleef wel vastzitten, zodat het schip onder een hoek van 30 graden met de wal lag. En intussen flinke wind, stromende regen en onweersflitsen met bijbehorend gerommel. Heel de bemanning die op het dek stond kon vervolgens droge kleren gaan aantrekken.

Omdat de kapitein het niet verantwoord vond, om met het lage tij met het schip te manoeuvreren (bang voor schade), zijn we tot half vier zo blijven liggen. Er waren zo’n 1200 van de 2000 passagiers aan wal en om 1 uur, toen het weer wat kalmer was geworden, zijn ze met tenderboten een deel van die doornatte en hongerige passagiers gaan ophalen. De 800 passagiers die nog aan boord waren, konden niet meer van het schip af (de tenders mochten alleen gebruikt worden om passagiers weer aan boord te brengen), dus onze excursie van twee uur werd gecanceld. Intussen werd het schip kunstmatig scheef gehouden (stuurboord hoger dan bakboord), omdat gevreesd werd dat het schip rechts misschien beschadigd kon worden.

Om ongeveer half vier is het schip weer aan de wal vastgemaakt en konden we nog even van boord. Meer dan even rondwandelen langs de haven zat er niet in, want om half zes moeten we weer aan boord zijn. Of het schip dan gaat vertrekken is nog maar de vraag, op dit moment inspecteren duikers de onderkant van het schip of er misschien toch schade is opgelopen.

Al met al geen excursie, maar wel een avontuurlijk dagje, met om de 20 minuten een update van de kapitein over de situatie die hij omschreef als “higly challenging”. Ik ben benieuwd naar de verhalen aan tafel van mensen die vóór elf uur van boord zijn gegaan.