Geen gevaarlijke gebeurtenissen

11 oktober 2017 - Chiapas, Mexico

Toen we gisterenavond in de eetzaal waren kwam de kapitein met de mededeling dan de duikers geen beschadigingen aan het schip hadden kunnen vinden. Een spontaan applaus was het gevolg. Met twee uur vertraging werd de cruise voortgezet. Ik denk dat we geluk hebben gehad dat het schip met de achterkant aan de wal vast is blijven zitten. Als we helemaal losgeslagen waren was er, denk ik, wel schade ontstaan.

Van de mensen die gisteren van boord waren toen het gebeurde, hebben we verschillende verhalen gehoord. Er zijn excursies geweest, waarbij men helemaal geen slecht weer heeft gehad, of wat regen onderweg, anderen die alleen maar even van boord zijn gegaan om wat rond te lopen, zijn kletsnat geworden en hebben soms uren moeten wachten voor ze weer aan boord konden, zonder te weten wat er aan de hand was.

Vandaag zijn we met wat vertraging gewoon aangekomen in onze laatste haven in Mexico: Puerto Chiapas, vlak bij de grens met Guatemala. Deze regio is nog niet zolang geleden in het nieuws geweest, vanwege een krachtige aardbeving (of liever zeebeving), die hier aardig wat schade heeft aangericht. O.a. 16 doden en 41.000 beschadigde woningen.

Het weer was weer prachtig, iets te warm naar onze zin: 32 graden. Ik wist niet dat het in oktober hier nog zó warm was. We hebben het vanwege die warmte vandaag rustig aan gedaan. We hebben geen ramptoerist gespeeld en zijn niet gaan kijken naar de schade, we hebben alleen rondgewandeld in de buurt van het schip. In de rieten “terminal” in de vorm van een piramide werden we onthaald op Mexicaanse zang en dans.

Morgen staat er een excursie van 9 uur op het programma; dat wordt een lange, warme dag.

PS Na het diner (20.00 uur) is de temperatuur gezakt tot een aangename 24 graden. Dus zit ik dit verhaal lekker op het balkon te schrijven.