Aanvang van ons Amerikaanse avontuur: Astoria

1 oktober 2017 - Astoria, Oregon, Verenigde Staten

Op dit moment liggen we in de eerste haven van onze cruise: Astoria (Oregon). Hier wachtte ons de eerste verrassing. We zouden voor het eerst deze cruise het grondgebied van de Verenigde Staten betreden en hadden ons al voorbereid op een grondige screening door de Amerikaanse grensbewaking, maar we konden zonder dat we zelfs maar ons paspoort moesten laten zien, gewoon doorlopen!

Dat was wel een verademing, want voordat we aan boord van de Nieuw Amsterdam waren, hadden ze ons lichaam gescand (Schiphol), ons gezicht ettelijke malen gefotografeerd, meerdere malen van al onze vingers vingerafdrukken verzameld, vragenlijsten afgenomen (of we toch echt geen schadelijke bacteriën, virussen of wapens bij ons hadden) en hadden we deelgenomen aan wat de favoriete bezigheid van de huidige vakantieganger schijnt te zijn: in een rij staan.

Het was dan ook een waar genoegen om, lopend langs een volle zaal met wachtenden, als een van de eersten aan boord te mogen (een van de voordelen van onze 4-sterrenstatus).

Het was ook fijn om na een jaar weer terug te komen in Vancouver: het blijft een prachtige stad. Met de trein van het vliegveld naar ons hotel voor één nacht, waar we om half 8 (half 5 ’s nachts Nederlandse tijd) – na een bezoek aan onze favoriete Italiaan - de ogen niet meer open konden houden.

Dan nu Astoria, een plaatsje van zo’n 10000 inwoners, gelegen in het uiterste noorden van de staat Oregon aan de Columbiarivier. Astoria is middels een lange brug over die rivier verbonden met de staat Washington. Zo leer je nog eens wat van de topografie van de VS: vanaf Canada krijg je eerst Washington, dan Oregon en dan Californië. (de aardrijkskundeles krijgt in de loop van de reis een vervolg.)

Afgaande op het excursieboek is er in Astoria niet veel te beleven. Een wandeling langs de rivier wordt door de plaatselijke VVV aangeprezen als het hoogtepunt van het bezoek aan Astoria. Als je dan ook nog het geluk hebt dat je op de trolley (een trammetje van vóór de oorlog), dat langs het pad rijdt, kan stappen, dan kan je dag niet meer stuk.

Wij hebben een half uur langs de rivier gelopen zonder de trolley te zien, en zijn toen omgekeerd. Toen we bijna terug bij het schip waren, kwam het vervoermiddel - volgeladen met cruisepassagiers - al rammelend aangesukkeld.

Verder staat hier het huis waar de hoofdpersonen uit de film The Goonies (1985) woonden.

Tot zover Astoria, bij de volgende haven: San Francisco, is iets meer te doen.