Bustocht bovenop en bijzondere brug

3 oktober 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanaf ons balkon zien we aan de  rechterkant Alcatraz, recht vooruit de Golden Gate bridge en aan de linkerkant Telegraph Hill. Kortom we liggen in San Francisco Bay. Vanochtend om kwart over zes zijn we voor het eerst vandaag onder de brug doorgevaren, als we straks wegvaren zal dat voor de tweede keer zijn.

Wat ga je doen als je voor het eerst in je leven in San Francisco bent? We waren oorspronkelijk van plan om Alcatraz te bezoeken, maar omdat de excursie volgeboekt was, moesten we wat anders verzinnen. Het is de Hop-On, Hop-Off-bus geworden. We zijn On-gehopt bij de cruiseterminal, om vervolgens overal door San Francisco rondgereden te worden. Er waren 21 plaatsen waar je Off kon hoppen, om vervolgens met een volgende bus weer verder te gaan met de rondrit. Wij zijn blijven zitten, omdat we een prachtig plekje bovenop de bus hadden en we zagen dat mensen die onderweg opstapten, meestal genoegen moesten nemen met een plaats onderin. De tocht duurde toch al ruim 2½ uur en bovendien zagen we niet direct een buurt waar we rond wilden lopen.

San Francisco heeft, vooral vlak bij de haven, enorm veel hoge hoogbouw. Daarnaast natuurlijk de bekende heuvelwegen met de cablecars. Omdat de stad regelmatig getroffen is door nogal grote aardbevingen (1906, 1989) zijn er weinig echt oude gebouwen. Vooral de branden na de aardbeving van 1906 hebben meer vernietigd (en slachtoffers geëist) dan de aardbeving zelf. Verder van de haven verwijderd kom je wat meer laagbouw tegen, huizen in victoriaanse stijl, die allemaal ontsierd worden door lelijke ijzeren brandtrappen aan de voorgevel. Je komt door de wijk Haight, waar muurschilderingen nog herinneren aan de “Summer of Love” in 1967, toen de Flower Power beweging zich meester had gemaakt van de omgeving. Dan heen en terug over de Golden Gate brug, wat een zeer winderige aangelegenheid was bovenop.

Uitgestapt zijn we bij de 39-jarige pier 39, wat volgens onze gids, na Disneyland, de grootste attractie van de VS is. (Wij hadden er nog nooit van gehoord). Leuk om even de benen te strekken na 2½ uur gezeten te hebben. Na de zeerobben bewonderd te hebben, die niet meer weg te slaan zijn bij pier 39, zijn we terug naar het schip gelopen.

Morgen Avalon.

PS Wat doe je als je als man alleen in een flat woont in Fort Lauderdale (Florida) en orkaan Irma komt op je af? Je boekt een cruise van een week naar Alaska. Bij terugkomst in zijn appartement bleek dat de man geluk had gehad. Zijn woning aan de westkant van de flat had helemaal geen schade. De buren aan de oostkant hadden flinke waterschade. Door het drukverschil tussen binnen en buiten was er door de kieren van de stormbestendige ramen, flink wat water naar binnengekomen. Zo hoor je tijdens het diner nog eens dingen, die niet in het nieuws komen.