Genieten van gletsjer en grizzly’s

4 juli 2016 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Terwijl Anchorage zich in het feestgedruis van de 4e juli stortte, gingen wij met de bus naar Portage Lake, een paar kilometer ten zuiden van Anchorage, op weg naar onze volgende gletsjer. Op dit meer vaart één boot en daar gingen we aan boord. Langs de oevers van het meer met prachtige, kleine watervalletjes om te eindigen vlak bij de Portage Glacier.

Gletsjers zijn het mooist als ze in het water uitkomen. Op de Noordam waren we er al twee van deze soort tegengekomen, maar bij deze konden we wel erg dichtbij komen. Helaas niet erop, want er was geen aanlegplaats voor het schip vlakbij de gletsjer. Het is waarschijnlijk ook te gevaarlijk als er allerlei ijsschotsen van de gletsjer kúnnen afbreken. Ook daar hadden we veel over gehoord, maar net als walvissen zich niet aan ons willen laten zien, zo ook breken er geen ijsschotsen af als wíj in de buurt zijn. Als we eróp hadden willen lopen, hadden we met een kajak naar de gletsjer moeten roeien. Dat hadden twee mensen gedaan die we bij onze aankomst boven op de gletsjer aantroffen. Daardoor krijg je wel een goed beeld hoe groot zo’n gletsjer eigenlijk is.

Op de terugweg naar Anchorage zijn we nog gestopt bij een park waar allerlei gewonde of  anderszins zielige inheemse dieren opgevangen worden. Zoiets als Lenie ’t Hart bij ons voor de zeehonden doet, lopen hier rendieren, beren en andere beesten rond. Hier konden we de eerste mooie foto’s van beren maken. Weliswaar niet in het wild levend, maar toch…

Morgen staat de acht uur durende treinreis naar Denali-park op het programma. Koffers worden om half zeven opgehaald en de trein vertrekt om kwart over negen.

Groeten van Frans en Mieke

PS Ik weet niet zeker of de beer van de foto een grizzlybeer is, en of er überhaupt wel grizzly’s waren, maar omwille van de alliteratie…

PPS Gelukkig zijn we nu af van al die fotografen die bij de loopplank van het schip stonden. Amerikanen schijnen het erg leuk te vinden om met een als beer of adelaar verklede man/vrouw op de foto te gaan. Tenminste als je door de fotogalerij op het schip liep, hingen er wel erg veel van dat soort foto’s op.