Skagway en scenic sailing

30 juni 2016 - Skagway, Alaska, Verenigde Staten

De voorlaatste haven was Skagway, waar op excursiegebied eigenlijk maar twee activiteiten mogelijk waren. Naar een gletsjer met een helikopter en met de trein de bergen in. Dat laatste kun je dan nog combineren met van

alles: een stukje lopen, varen of met de bus. De helikoptertour hadden we al gedaan en mooie treinreizen gaan we op het landgedeelte van onze Alaska trip nog genoeg maken. Na de enerverende dag in Juneau besloten we dus maar rustig aan te doen: een wandelingetje naar en door Skagway.

Skagway ziet er uit als een Wild West stadje uit de cowboyfilms. Je moet alleen het asfalt vervangen door zand, de auto’s door paarden en de bus door de postkoets, maar verder…  De trottoirs van de hoofdstraat, Broadway geheten (ja echt!), bestaan uit houten planken, waaraan een heleboel toeristenwinkeltjes liggen. Verder zijn er een stuk of 10 zijstraten (1e t/m 10e Avenue)  en één straat parallel aan Broadway en dan heb je Skagway gehad. Aan de First Avenue ligt het station (ook in Wild West-stijl), waarvandaan de stoomtrein (ook in stijl) vertrok, die we dus niet genomen hebben.

Op onze cruise-route varen in de zomermaanden erg veel cruiseschepen. Elke dag leggen er in de havens op deze route drie tot zes schepen aan, zodat een klein plaatsje als Skagway, waar in de winter niets te doen is, in de zomer overspoeld wordt met toeristen. Toen wij er waren, lagen er nog 3 andere schepen (waaronder de “Wonderworld” van Disney; kennelijk runt dat concern ook al cruiseschepen) , zodat het erg druk was.

We hebben over Broadway gewandeld, zijn nog in de bibliotheek geweest om even van de gratis wifi gebruik te maken en toen weer de 15 minuten-wandeling terug naar de boot; dat was wat ons betreft Skagway.

De dag daarop is de Noordam Glacier Bay ingevaren en langzaam doorgevaren (scenic cruising of sailing heet dat). Aan het eind ervan (je kunt er niet doorheen, je moet dezelfde weg weer terug) ligt de meest spectaculaire

gletsjer: de Margerie Glacier. Daar heeft het schip een uur stilgelegen en langzaam rondjes om zijn as gedraaid. In dat uur zijn er helaas geen spectaculair grote stukken van de gletsjer afgebroken. Het was een prachtige tocht door Glacier Bay, maar hij was veel groener dan wij ons hadden voorgesteld. Bij Glacier Bay verwacht je een en al gletsjers met wit als overheersende kleur. Er zijn er eigenlijk maar twee waarbij het ijs tot in het water komt. De anderen hebben zich teruggetrokken in de bergen en een groen landschap met daarin een klein stroompje achtergelaten. Eigenlijk maken we deze cruise, wat dat betreft, honderd jaar te laat. En ook de klimaatverandering zal er wel mee te maken hebben.

Medepassagiers die de Alaska-cruise 15 jaar geleden ook gemaakt hadden, herinnerden zich veel meer ijs. Maar de Margerie-gletsjer was prachtig.

Het was trouwens onze eerste bewolkte dag op de cruise en we hadden geluk, want toen we Glacier Bay uit waren, kwam er mist opzetten en sindsdien zien we buiten eigenlijk niets meer dan een witte deken.

Vanmiddag hebben we uitleg gehad over het landgedeelte en hoe dat gaat met de bagage die apart vervoerd wordt. Dat is behoorlijk ingewikkeld. Een gedeelte van de bagage gaat naar het eerste hotel, een ander gedeelte naar de eindbestemming van de landtour en dan ook nog de handbagage die je overal mee naar toe neemt. Omdat wij tijdens het landgedeelte ook nog twee keer met het vliegtuig vervoerd worden, is het voor ons nog ingewikkelder.

Morgen hebben we dan nog een dag op zee om op zondag aan te komen in Seward, waar we ’s ochtends om 6.50 uur al in de trein moeten zitten naar Anchorage. Dat wordt om 5 uur ontbijten!

Ik denk dat onze volgende mail, vanuit het Hilton hotel in Anchorage komt.